Masahiko Okura / CTX1
10時間に及ぶ録音素材を編集再構成することにより作られたクラリネット/バスクラリネット/コントラバスクラリネット無伴奏ソロ集。フリージャズと即興、演奏と非演奏の間の空白地帯を埋める試み。 大蔵雅彦は東京在住のクラリネットやアルト・サックスを演奏するリード奏者、即興演奏家、作曲家。リード奏者としての演奏とは一線を画すソロ・プロジェクトのActive Recovering Musicでの活動も意欲的に進めている。実験音楽アンサンブルSuidobashi Chamber Ensembleのメンバーでもある。 大蔵は2004年にImprovised Music from Japanレーベルよりソロ・アルバム『Time Service』をリリース。アルト・サックス、バス・クラリネット、チューブを使った個性豊かな演奏が国内外で話題を呼んだ。しかしそれ以来、不思議にソロ・アルバムのリリースはなかった。大蔵は2019年、自主レーベルNo Schools Recordingsから、クラリット/コントラバス・クラリネットのソロ演奏を収録したカセット・テープを発売。そして2022年、本アルバムにより、実に18年ぶりとなるソロCDのリリースが実現した。クラリネットによる2曲、バス・クラリネットによる1曲、コントラバス・クラリネットによる2曲と、クラリネット属3種による全5曲の即興演奏を収録。大蔵でしか生み出し得ないユニークな音楽性をご堪能あれ!! Masahiko Okura is a Tokyo-based reed player (clarinet, alto sax, etc.), improviser and composer. Apart from his performances on reed instruments, he is energetically engaged in performance activities with his solo project Active Recovering Music. Okura is also a member of the experimental music group Suidobashi Chamber Ensemble. In 2004, Okura released the solo album "Time Service" on the Improvised Music from Japan label. The highly original performance utilizing alto sax, bass clarinet and tube caused a stir both in Japan and overseas. Strangely enough, Okura had not released another solo album since. In 2019, Okura released a cassette tape of clarinet and contrabass clarinet solos on his own label, No Schools Recordings. Now, in 2022, his first solo CD release in 18 years is finally here. Each of the five tracks on "CTX1" is an improvisational performance on one type of clarinet—conventional clarinet on two tracks, bass clarinet on one, and contrabass clarinet on two. This long-awaited CD is a rare opportunity to savor Okura's one-of-a-kind musicianship to the fullest! (Hitorri) 現在自分でアートワークを描くなら女性像は避けて通れないという思いが本作の制作開始当初からありました。管楽器演奏として最も原初的な形態である無伴奏即興ソロ音源のためのアイコン/アバターを描くことにより感情と接続し、自分の中の自由意志と自己決定についてのふたつの仮説を相互に参照する必要があったのです。それらは別のレイヤーに書かれた同じものである可能性が高いと私は考えています。 From the very beginning of the production of this work, I had the feeling that if I were to draw my own artwork today, the female figure would be unavoidable. I needed to connect with emotions by drawing icons/avatars for unaccompanied improvised solo, the most primitive form of wind instrument performance to cross-reference two hypotheses about free will and self-determination within myself. They are most likely the same thing written on different layers. (大藏雅彦) 1. cl(10:20) 2. cl(9:50) 3. bcl(11:20) 4. cbcl(7:30) 5. cbcl(4:56) Masahiko Okura: clarinet, bass clarinet, contrabass clarinet Recorded and mixed by Masahiko Okura Mastered by Taku Unami Artwork by Masahiko Okura Design by Cathy Fishman Format:CD Label:Hitorri (JP)