くまちゃんシール / くまちゃんシール (LP盤)
くまちゃんシール Kumachan Seal くまちゃんシール Kumachan Seal 「夢見るニューエイジ、空中遊泳のポップ」 ──中村悠介 「さいりちゃんが作る/関わる音楽に一貫する、コード感や選ばれる音色のセンス、独特の危ういピッチ感を携えたボーカル、それは一見(一聴)浮遊感やアンニュイな印象を与えるものだったりするのですが、その奥にある胆力の強さが魅力的なんですよね(そこに惹かれてneco眠るに加入してもらいました!)。それが最上に結実した大傑作!」 ──森(neco眠る/こんがりおんがく) おじまさいりのソロプロジェクト《くまちゃんシール》のアルバム完成。透き通ったヴォイスが浮遊してぐるぐる回る無重力サウンドワールド、その真の魅力は奥に宿る胆力の強さ。Le MakeupとTakaoの全面サポートのもと、代表作ができました! おじまさいりはCASIOトルコ温泉、neco眠る、Emerald Four等々のインディーバンドで活動してきたヴォーカリスト/キーボーディスト/ソングライターで、2013年にソロ活動を始め、2017年に《Hoge Tapes》でカセットデビュー。この『くまちゃんシール』は、彼女にとって初のCD/LPアルバムであり、全曲おじまが作曲・プロデュースし、Le MakeupとTakaoのサポートを得て作り込んだ楽曲群は大きな発展と飛躍を遂げている。 おじまの個性であるDIYな音を軸に、Le Makeupのヴィヴィッドでカラフルなギターとサウンドメイク、Takaoのアンビエントポップシンセとキーボードが刺繍され、素地のロウファイさと精妙なハイファイさが躍動的に重なった音の層を堪能できる。全11曲中10曲でLe Makeupがミキシングを行い、「CHINA珊都異知」はTakaoが担当。おじまの音楽的アイデンティティの中心は透明感のある声で、インスト曲「カヌーで火を焚く」を除くすべての曲でそのヴォイスが使われているが、歌詞のある曲は半分のみ。アルバム全体で彼女のワードレス・ヴォイスがメロディやテクスチャーの要素として使われている。 『くまちゃんシール』はテクノやアンビエントやニューエイジ・リバイバルのフィルターを通したベッドルーム・ポップと呼べるかもしれないが、終盤に収録された四つ打ちリズムに歪んだ音が被さったお宅ディスコ「羹(あつもの)」、英のブレンダ・レイを少し思わせるドゥーワップ風味の似非レゲエ「TINYCELL」という2曲に、お約束を逸脱してしまうおじまの世界観が披露されている。 装丁デザインはMaterial(Mgmd a org.)が担当。 Kumachan Seal: solo project of Japanese vocalist/keyboardist/songwriter Sairi Ojima, who has been playing in numerous indie bands, including Neco Nemuru, since her teens. She began her solo career in 2013, and released her first cassette in 2017. This EM Records release is her first CD/LP album, with all compositions by Ojima, who co-produced the album. Each of the eleven songs reveals beguiling layers of detailed and surprising sounds, with Ojima's DIY sonic core embroidered by vibrant and colorful beats and guitar from EM artist Le Makeup and the quintessential ambient-pop synths and keyboards of fellow EM-er Takao. Le Makeup mixed ten of the eleven songs, with Takao mixing "China Sandwich". The heart of Ojima's musical identity is her clear, aqueous voice; apart from one instrumental, all the tracks here feature that mellifluous voice, but in an interesting twist, only half the songs have lyrics, with the remainder employing her wordless voice as melodic and textural elements. Although Kumachan Seal can be heard as a sort of bedroom pop filtered through ambient music and the new-age revival, listeners will note that the final two songs, "Atsumono" and "Tiny Cell", are respectively a slightly skewed four-on-the-floor track and a lightly skanking Doo-wop-flavored confection, slightly reminiscent of the UK's Brenda Ray. This album, full of Ojima's calm and cool observation of the world, is available on CD, LP and DL, and includes an English lyric sheet. (EM RECORDS) Side A 1. 食む(2:40) 2. 狼の庭(3:08) 3. ラドナミン(5:17) 4. ペディキュア(3:00) 5. CHINA珊都異知(3:17) Side B 1. 晩夏(4:23) 2. 芦毛の馬(3:42) 3. 生牡蠣(4:33) 4. カヌーで火を焚く(2:09) 5. 羹(2:57) 6. TINYCELL(2:00) All tracks written and performed by Sairi Ojima Overdubs and mixes by Le Makeup, except "China Sandwich" (overdubs and mix by Takao) Produced by Sairi Ojima and Koki Emura Photograph: Yui Fujii Visual direction: Miki Nakamura Art direction and design: Material (Mgmd a org.) A式ジャケット/歌詞カード封入 D&Mでマスタリングとカッティング Format:LP Label:EM RECORDS (JP)